Hoppa direkt till innehåll

Fakturering hos Fiberstaden AB

Frågor och svar om hur du kan få din faktura.
Fakturaalternativ
• Pappersfaktura – kommer via postutdelningen alternativt via Kivra*
• E-faktura via internetbanken
• E-post faktura
• Autogiro
Frågor och svar
Pappersfaktura;
Fakturan kommer via den vanliga postutdelningen. Ingen avgift tillkommer.
* Är du ansluten till Kivra kommer fakturan per automatik dit. För att få den via postutdelningen behöver du ändra detta hos Kivra. Detta gäller från 1 Januari 2025.
E-faktura via internetbanken;
Hur anmäler jag mej till elektronisk faktura?
Du anmäler dej själv via din internetbank, under E-faktura. Oftast kommer det upp ett meddelande när du lägger in en betalning att detta företag erbjuder e-faktura.
Annars söker du upp Fiberstaden i listan med anslutna företag, detta brukar oftast bara fungera på internetsidan, inte på appen.

Vad är en elektronisk faktura, (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Fiberstaden AB.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Nej. Dock kan du lägga till automatisk betalning i din internetbank.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Fiberstaden AB en påminnelse på papper via Ameli.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Fiberstaden AB.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
E-post faktura
Hur anmäler jag mej till e-post faktura?
Du anmäler dej med att maila till oss att du vill ha e-post faktura. Då mailar du till
Skriv med namn, adress och vilken e-post adress du vill ha fakturan till.
Vad är en e-post faktura?
Fakturan är en pdf-fil som kommer via e-post.
Hur avanmäler jag mig från e-post faktura?
Du kontaktar oss via telefon eller mail så tar vi bort din mailadress och du återgår till pappersfaktura.
Hur vet jag att jag fått en faktura till min mail?
Du måste själv kolla din mail för att se om den har kommit. Har du inte fått den så kolla i skräplådan. Annars kontakta oss via telefon eller mail.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-post faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Fiberstaden AB.
När får jag fakturan till min mail?
Mailet med fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Fiberstaden AB en påminnelse på papper via Ameli.
Autogiro;
Hur anmäler jag mej till autogiro?
Det finns två sätt att anmäla sig till autogiro.
- Internetbanken, under Autogiro (inte via appen), där du får signera med ditt BankID.
- Pappersblankett, kontakta oss via telefon eller mail så skickar vi ut en blankett till dej att fylla i och skicka tillbaka.
Hur avanmäler jag mig från autogiro?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för autogiro. Där följer du instruktionerna för avanmälan. Du kan även kontakta oss direkt via telefon eller mail.
Får jag pappersfaktura?
Ja, pappersfaktura kommer skickas ut via post. Längst ner på fakturan står det Autogiro, så du vet att den dras på det sättet. Vill du ha den på e-post kontaktar du oss så lägger vi in det i systemet.
När dras betalningen från autogiro?
Betalningen betalas på förfallodagen.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du inte har teckning på ditt utvalda konto kommer bankgirot att dra den igen, dagen efter. Totalt sker 3 försök. Om det inte finns teckning den sista gången kommer inte fakturan att betalas.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten autogiro faktura från Fiberstaden AB.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om min faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din bank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.
Behöver du ytterligare information om fakturaalternativ, kontakta vår kundtjänst via telefon 0650-55 60 00, tonval 2 eller info@fiberstaden.se